یک پتانسیل مهم هوش مصنوعی AI از منظر کسبوکار این است که با ایجاد بینش درست و بهرهگیری از دادهها، دقت فرآیندهای تصمیمگیری را افزایش میدهد. این پتانسیل بهقدری مهم است که Forrester پیشبینی میکند سرمایهگذاری در هوش مصنوعی AI در سال جاری به میزان ۳۰۰ درصد افزایش می-یابد. بااینحال، اغلب درک اشتباهی از AI صورت میگیرد و حتی بدنام هم میشود. نظریههای رایج این ایده را ترویج میدهند که هوش مصنوعی AI باعث میشود مشاغل از انسانها گرفته شود؛ یا در مقابل گفته میشود این پدیدهای مربوط به آینده است و هیچ ارتباطی با مشاغل فعلی ندارد. البته باید گفت برخی از این نگرانیها و سردرگمیها ممکن است خیلی هم اشتباه نباشند. اول از همه اینکه، هوش مصنوعی AI بهراحتی با اتوماسیون اشتباه گرفته میشود. هرکسی که به فناوری آینده علاقهمند باشد، باید درک خود را از هوش مصنوعی AI و اتوماسیون بهتر کند. بهترین نقطهی شروع یادگیری، تفکیک این دو مفهوم از همدیگر است. اتوماسیون عبارت است از استفاده از نرمافزار و حتی سختافزار برای خودکار کردن وظایف معمول. از سوی دیگر، هوش مصنوعی AI، توانایی ماشینها در تکرار رفتارهای انسانی و مدلهای تفکر و هوشمندتر شدن در این فرآیند است. باید بدانیم باوجوداینکه ماشینی با هوش مصنوعی میتواند عملیات خود را با دریافت اطلاعات جدید آموخته و آن را سازگار کند، نمیتواند کاملاً جایگزین انسان شود. در عوض میتواند بهعنوان یک دارایی و نه تهدید عمل کند. بهترین روش برای شرکتها در درک کامل پتانسیل واقعی هوش مصنوعی AI، برطرف کردن برخی از تصورات غلط و رایج است که به سه مورد آن میپردازیم.
تصوری غلط و رایج در مورد AI این است که این فناوری فاصلهی زیادی تا عملی شدن دارد و مربوط به آینده دور است و عمدتاً به شکل روباتها وارد زندگی ما خواهند شد. کتابها، تلویزیون و فیلمها در شکلگیری این تصور نقش مهمی داشتهاند؛ اما حقیقت این است که هوش مصنوعی AI واقعیتی فراتر از علم روباتیک بوده و بیش از آنکه تصور کنیم به واقعیت نزدیک است. فقط این حقیقت را در نظر بگیرید که گسترش خودکارسازی (اتوماسیون) در حال حاضر چگونه کسبوکار و زندگی شخصی ما را تغییر داده است. کارهای معمولی و روزانه توسط برنامههای کاربردی و روباتهای کاری بهسرعت انجام میشوند. این امر در دنیای کاری جدید کمک میکند متخصصان زمان و تلاش خود را در انجام کارهای باارزش مانند تقویت روابط با مشتری، برنامهریزی پیشرفت و ورود به بازارهای جدید و استخدامهای جدید متمرکز کنند. با توجه به رواج اتوماسیون در حال حاضر، به نظر میرسد که استفادهی گسترده از هوش مصنوعی AI نیز بهزودی اتفاق بیافتد، بهخصوص که استفاده از AI نیازی به داشتن یک روبات ندارد. علاوه بر روباتیک، چندین شکل دیگر از هوش مصنوعی AI وجود دارد که با یکدیگر همپوشانی دارند و همهی آنها فرصتهای جدید و هیجانانگیزی را برای کسبوکار ارائه میدهند. مثالهایی برای این موارد عبارتاند از دادهکاوی و تجزیهوتحلیل؛ یادگیری ماشینی که ماشین را قادر میسازد تا بدون هیچگونه کمکی از برنامه نویسان انسانی به خود آموزش دهند؛ پردازش زبان طبیعی (NLP) که دستگاه را قادر میسازد تا گفتار انسانی را در هنگام سخن گفتن درک کند؛ پردازش تصویر دیجیتالی که برای تجزیهوتحلیل و تفسیر تصاویر و عکسها بکار برده میشوند. شکلهای متنوعی از هوش مصنوعی AI مدام شکل میگیرند. بهعنوانمثال، گوگل بهتازگی اعلام کرد که فناوری NLP این شرکت تقریباً کامل است و ۱۹ مورد از هر ۲۰ کلمهی گفته شده را تشخیص میدهد، درحالیکه گارتنر تخمین میزند که تا سال ۲۰۲۰، ۳۰ درصد از تمام درخواستهای جستجو در اینترنت با استفاده از فناوری تشخیص گفتار انجام میشود.
یکی دیگر از تصورات غلط در مورد هوش مصنوعی AI این است که هوش مصنوعی تنها به درد تیمهای فناوری اطلاعات و دانشمندان داده میخورد. حقیقت این است که بسیاری از ما تاکنون و از قبل حتی بدون آنکه خبری از آن داشته باشیم AI را وارد زندگی خود کردهایم. سیری، آمازون الکسا و گوگل هوم همگی نمونههایی از دستیاران شخصی هوشمند با قابلیتهای NLP هستند که به بازار انبوه دستیافتهاند. این در حالی است که فناوریهای دیگری که هرروز از آنها بهرهمند میشویم نیز توسط AI ارتقا مییابند. برای مثال، فیلتر کردن اسپم ایمیل، به لطف الگوریتمهای یادگیری ماشین هرروز در حال بهبود است. کسبوکارها در تمامی اشکال و اندازهها میتواند از هوش مصنوعی AI سود ببرد و از افزایش بهرهوری و اثربخشی بهرهمند گردند. نظرسنجی انجامشده توسط Science Narrative نشان داد که تقریباً نیم (۴۸٫۵%) از کسبوکارها از هوش مصنوعی AI برای جمعآوری اطلاعات لازم در تصمیمگیری بهتر کسبوکار استفاده میکنند؛ ۱۳٫۶% از آنها برای خودکارسازی ارتباطات خود و ۶٫۱% برای حذف کارهای دستی و تکراری. برای تأمین هزینه هوش مصنوعی AI لزوماً کسبوکارها به منابع نامحدود و بودجههای کلان نیاز نخواهند داشت. این فناوری نهتنها دارای صرفهجویی در هزینه است، بلکه مانع از کارآفرینی نیز نخواهد شد. در این مسیر نیازی به طراحی مجدد کل زیرساخت فناوری اطلاعات شرکت و یا اصلاح یکشبه آن برای تطبیق هوش مصنوعی AI نیست. با راهبردی خوب برای مدیریت فرایند پیادهسازی، میتوان تغییرات را بهصورت پیوسته در طول زمان انجام داد که بهکل کسبوکار سود خواهد رساند.
دستگاههای هوش مصنوعی AI جایگزین انسانها در برخی از زمینههای کاری و نه همهی آنها میشوند. AI بیشتر در مشاغلی که بر مبنای کارهای تکراری مانند گزارش دادن، مدیریت برنامهها و ورود اطلاعات است دخول میکند. این یعنی حداقل در حال حاضر بخشهایی مانند استخدام، مراقبتهای بهداشتی و مشاوره همیشه نیاز به مداخلهی انسانی دارند. هوش مصنوعی AI نمیتواند نیاز کسبوکارها را به حفظ روابط مشتری آنطور که باید پاسخ دهد. این روابط بر اساس احساسات ذاتی انسان یعنی همدلی، اعتماد و درک ایجاد میشوند که نمیتوان آنها را به کمک AI ایجاد کرد. کاری که AI میتواند بهخوبی انجام دهد فراهم نمودن بینشی برای افراد حرفهای است که بهصورت رو درو با مشتریان سروکار دارند تا خدمات شخصی برتری را ارائه دهند. نوآوری همواره فرآیندهای کاری و مشاغل را تغییر داده و نقشهای جدید ایجاد کرده است. هوش مصنوعی AI نیز برخی از مشاغل را حذف و مشاغل دیگری را برای هدایت فناوری با تخصص انسانی ایجاد خواهد کرد. بدون شک شاهد افزایش موقعیتهای شغلی بخصوص در ارتباط با مدیریت فناوریهای هوش مصنوعی خواهیم بود، مشاغلی مانند مهندسان نرمافزار، تحلیل گران، محققان و مدیران پروژه. مهم نیست که دستگاهها تا چه حد هوشمند میشوند، کسبوکارها هنوز برای بهرهمندی از هوش مصنوعی AI، به هوش انسانی تکیه دارند.
http://ciot.ir/?p=3289
منبع:iott
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.